VIKTIGT från HK om vår RIB
Nedanstående text är utdrag ur månadsbrev aug -10 från HK. Då texten helt gäller just den båttyp vi använder och är en viktig säkerhetsinformation, väljer jag att lägga ut den oredigerat här, för att så många som möjligt ska uppmärksamma den. Vid ev frågor om innehållet, tala med/kontakta UM eller OL.
"Erfarenheter efter haveri och tillbud med
Avon Searider 5,4
En av våra enheter har i kulingväder dränkt sina båda
motorer, drivit på land och fått stora skador.
En annan har ”kastat” vid en kraftig gir, varvid en besättningsman
skadat sig lindrigt och en annan gått överbord.
Båtarna är lätta och känsliga för trim och måste, som alla
motorstarka båtar, köras med aktivt gaspådrag och med
stor vaksamhet. En alltför vanlig orsak till olyckor
med RIB-båtar är för hårt gaspådrag mot vind och sjö.
Tre sådana olyckor har under senare tid inträffat bara
inom synhåll från Sjöräddningssällskapets kontor! (Dock
inte med våra egna enheter.)
Rekommendationer:
- Se till att alla ombord har en säker plats och kan
meddela sig med föraren under gång
- Överlasta aldrig
- Undvik vikt i ändskeppen
- Använd dödmansgrepp
- Båten kräver mycket aktiv körning i svåra förhållanden.
Utnyttja erfarna förare vid mer krävande
uppdrag
- Båtens ”sämsta gren” är att slå sig emot hård
vind och sjö. Gör som segelbåtarna – kryssa mot
vinden, kanske ända upp till 50 grader från vinden
om du blir tvungen
Och sist men inte minst; glöm inte Sjövägsreglerna, särskilt
inte regel 5 och 6; utkik och säker fart!"