www.tryggdirekt.se

VIKTIGT från HK om vår RIB

Nedanstående text är utdrag ur månadsbrev aug -10 från HK. Då texten helt gäller just den båttyp vi använder och är en viktig säkerhetsinformation, väljer jag att lägga ut den oredigerat här, för att så många som möjligt ska uppmärksamma den. Vid ev frågor om innehållet, tala med/kontakta UM eller OL.

"Erfarenheter efter haveri och tillbud med Avon Searider 5,4 En av våra enheter har i kulingväder dränkt sina båda motorer, drivit på land och fått stora skador. En annan har ”kastat” vid en kraftig gir, varvid en besättningsman skadat sig lindrigt och en annan gått överbord. Båtarna är lätta och känsliga för trim och måste, som alla motorstarka båtar, köras med aktivt gaspådrag och med stor vaksamhet. En alltför vanlig orsak till olyckor med RIB-båtar är för hårt gaspådrag mot vind och sjö. Tre sådana olyckor har under senare tid inträffat bara inom synhåll från Sjöräddningssällskapets kontor! (Dock inte med våra egna enheter.)

Rekommendationer:
- Se till att alla ombord har en säker plats och kan meddela sig med föraren under gång
- Överlasta aldrig
- Undvik vikt i ändskeppen
- Använd dödmansgrepp
- Båten kräver mycket aktiv körning i svåra förhållanden. Utnyttja erfarna förare vid mer krävande uppdrag
- Båtens ”sämsta gren” är att slå sig emot hård vind och sjö. Gör som segelbåtarna – kryssa mot vinden, kanske ända upp till 50 grader från vinden om du blir tvungen

Och sist men inte minst; glöm inte Sjövägsreglerna, särskilt inte regel 5 och 6; utkik och säker fart!"